Den 29. april 2024 fik vi besøg af finansminister, Nicolai Wammen samt børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. De fulgtes med borgmester Kent Magelund
Fra Brøndby og borgmester Steen Christiansen fra Albertslund.
Pr. 1. maj trådte den reviderede rammeaftale mellem FGU Vestegnen og KUI i kraft. Det er denne der danner grundlag for det tætte samarbejde mellem FGU Vestegnen og de syv optagekommuner Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk omkring unge der er i målgruppen for FGU.
Aftalen er med til at understøtte de nationale og kommunale målsætninger om at gøre alle under 25 år parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse.
D. 18. april 2024 var hele FGU vestegnen til DM i Skills i Roskilde, som er et årligt arrangement, der skal eksponere erhvervsuddannelserne på en positiv måde ved at vise de dygtigste EUD-elever, der gennem konkurrencer yder deres bedste. I år deltog også FGU-institutionerne og FGU Danmark havde sørget for at FGU havde sin egen (velbesøgte)stand på Skills.
Håndværk og Service i Hvidovre havde bygget fire bænke i et fælles FGU-projekt. Linjerne Medier og grafik (Albertslund), Værkstedsbutikken (Hvidovre) og Dyr og Natur (Ishøj) havde dekoreret hver deres bænk. Bænkene vil nu blive vist frem på torve og pladser i Roskildes nærområde.
Fælles sportsdag
Torsdag den 2. maj var alle FGU Vestegnens elever samlet til på Ishøj Stadion, hvor der blev leget, dystet og hygget. Sportsdagen var iscenesat som en græsk olympiade og med tænding af den olympiske ild. Herefter gennemførte alle elever 9 forskellige lege indenfor disciplinerne løb, kast og spring. Dette år bar det Brøndbys linje Visual media løb af med 1. præmien som det bedste hold.
Klimadag på FGU Albertslund
D. 26. april fejrede FGU Albertslund klimadag. Her arbejdede eleverne på tværs af matriklens linjer sammen i forskellige klimarelaterede workshops. Op til klimadagen var alle FGU Albertslunds medarbejdere blevet opfordret til at gå hjem i gemmerne for at finde ting, der alligevel skulle smides ud, som eleverne måtte bygge klimakunstværker ud af.
Visual media sejrer igen til ZOOM FESTIVAL
Eleverne fra VISUAL MEDIA var i uge 17 til Zoom festival i Aarhus og tog ikke mindre end 5 priser med hjem til Brøndby. Eleverne vandt Hovedprisen for bedste film, prisen for bedste fotografering, prisen for bedste fortælling, og dommernes særpris ”zoomprisen”. Derudover vandt en elev også en ZOOMPRIS i fotokonkurrencen for sin billede serie.
Se filmen, ”Dem vi var”, der vandt BEDSTE FOTOGRAFERING her
Se filmen, ”Min ven”, der vandt BEDSTE FORTÆLLING her
Se filmen, ”Filmelskeren” der vandt ZOOMPRISEN her
Se fotoserien ”Fordærv” der vandt en Zoompris for sin tolkning af konkurrencens tema ’Tæt’ herunder:
Værkstedsbutikken til GRØN DAG i Albertslund
Værkstedsbutikken fra Hvidovre deltog d. 4. maj i GRØN DAG på Materialegården i Albertslund. Arrangementet blev afholdt i samarbejde med Albertslunds mange grønne foreninger hvor man kunne få diverse smagsprøver, bytte planter og mange andre aktiviteter.
Fejring af foråret med FGU Ishøjs dyrehold
Dyreholdet inviterede i samarbejde med Bredekærgård alle elever og lærere til ’fejring af foråret’ d. 13. april 2024. Arrangementet foregik i Dyreparken i Tranegilde, hvor man kunne så solsikker, klappe gårddyrene, samle urter og spise god mad.
De var her for at se hvordan en hverdag kan se ud på FGU, og hvad vi arbejder med på de forskellige linjer. Hos Visual Media blev der vist film fra den nyligt afsluttede ZOOM-festival. Musik spillede et uddrag fra deres kommende koncert og ministrene fik talt med elever på EGU.
Efter besøget skriver Hanne Fischer direktør for FGU Vestegnen:
Tak til elever og undervisere på FGU Vestegnen, Brøndby, for at tage godt imod finansministeren, Nicolai Wammen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i dag. FGU Vestegnens bestyrelsesformand, borgmester Steen Christiansen og Brøndbys borgmester Kent Magelund deltog også i arrangementet.
På en enkelt time nåede vi rundt på Visuel Media, EGU og afsluttede med et fint musikalsk indslag i salen ved Musik og Koncertafvikling.
Vores FGU-elever bidrog med stærke fortællinger om deres eget liv og vejen til FGU – og hvordan skolen har været med til at skabe nyt håb for livet og en tro på fremtiden.
FGU har sin berettigelse i det danske uddannelseslandskab – og FGU gør en markant forskel for vores unge på vej mod uddannelse og beskæftigelse.
I fire uger har eleverne fra Spilværksted på FGU Vestegnens afdeling i Albertslund arbejdet fokuseret med at skabe små computerspil, organiseret som et softwareudviklerteam, der skulle producere et spil til en kunde. Kunden var FGU Vestegnen, rammerne var at de skulle bruge FGU Vestegnens logo og farver og målet var at producere et spil, der kan vise, hvor meget man kan lære og hvor meget man kan lave på FGU Vestegnens spilværksted i Albertslund.
Helt konkret lød opgaven på at skabe et spil, som kan lægges på FGU Vestegnens hjemmeside og som opfylder følgende krav:
Brug farverne fra logoet som en del af spillet
Brug FGU Vestegnens logo i en eller anden form
Spillet skal være sjovt
Det skal være et spil, der inspirerer kommende elever til at interessere sig for FGU Vestegnen
Organiserer sig som et rigtigt softwareudviklerteam
Første opgave var at fordele roller i gruppen, så det var klart, hvem der skulle producere hvad. Hvem stod fx for art & animation? Hvem skulle lave sound design? Og hvem skulle være lead designer, der har overblikket og projektlederrollen? Med rollerne fordelt i gruppen, kunne eleverne gå i gang med ideudviklingsfasen, hvor de både kunne komme med de store og krøllede ideer og også skulle blive enige om, hvilken vej de ville gå med deres spil. Skulle det fx være et 2D eller et 3D-spil? Hvad er spillets fortælling og hvad skal der ske, før man gennemfører spillet? Hvem er man som spiller og hvordan skal denne spiller se ud? Hvilken verden befinder man sig i og hvordan bevæger man sig?
Da eleverne var blevet enige om spillets udfordring, mål og udtryk, kunne de gå i gang med selve designprocessen og slippe kreativiteten løs.
To fine – og meget forskellige spil
De to hold elever valgte to meget forskellige spiludtryk og fik lavet to meget fine spil:
Penguin Island
I dette 3D-spil skal man hjælpe en lille pingvin, som er strandet på en fremmed ø, med at komme hjem til Antarktis. Det gør man ved at løbe, hoppe og slide rundt på øen og indsamle tilstrækkeligt mange FGU-logoer til at en af FGU-lærerne i spillet vil sende pingvinen hjem med en luftballon.
Alle lærerne i spillet har en lille kommentar eller information, som nogle gange kan hjælpe en videre mod at komme hjem til Antarktis.
Project Hue
I dette platformspil er man en lille, magisk frø, som er faldet ned i et hulesystem, som man skal finde sin vej ud af. Undervejs i spillet finder frøen brudstykker af FGU-logoet, som giver nye evner, man skal bruge for at komme igennem alle spillets levels.
Her skal man både kæmpe mod modstandere og ufremkommeligt og udfordrende terræn. De stemningsfyldte baggrunde til den mystiske hule er skabt af FGU Vestegnens farver i varierende toner.
Hvad har vi egentlig lært?
I den afsluttende del af projektet skulle eleverne reflektere over deres proces og deres læring. Et af holdene oplevede at det var svært at samarbejde, når der ikke var klar kommunikation i deres gruppe. Her kom eleverne pludselig til at arbejde i hver sin retning, fordi der ikke var brugt nok tid på at melde klare ting ud fra projektlederen.
”Det var lidt en øjenåbner for eleverne, hvor meget god og klar kommunikation betyder i et teamsamarbejde,” fortæller Lars Loppnau, lærer på Spilværkstedet og tilføjer ”men også en god indsigt i, hvordan arbejdspladser jo generelt fungerer, for det er jo udfordrende for os alle”.
Nogle af eleverne var også lidt kede af at de ikke nåede helt i mål med deres visioner for FGU-spillet.
”Men hvis man har udtænkt et stort og avanceret spil med mange detaljer, så er det vigtigt at huske på, at det at nå 80% af et ambitiøst mål, også er en kæmpe succes,” slutter Isak Køster, der også er lærer på Spilværkstedet.
Den årlige begivenhed DM i Skills, der løber af stablen den 18-20. april 2024, er en festival, der hylder de unge fra efterskoler, FGU’er og erhvervsuddannelserne og giver deltagerne et indblik i de mange muligheder, der findes indenfor fx erhvervsuddannelserne. I år deltager hele FGU Vestegnen, som samlet drager afsted for at blive klogere, opleve både messestande og udstillinger og ikke mindst heppe på vores ”egne”, nemlig holdet fra værksted Håndværk og Service i Hvidovre, der stiller op i konkurrencen FGU-skills. Her dyster hold fra landets FGU’er om at skabe de bedste produkter ud af genbrugstræ og genbrugspapir.
DM i Skills 2024 afholdes på Dyrskuepladsen i Roskilde den 18.-20. april. Torsdag den 18. april har særligt fokus på FGU og her afholdes også konkurrencen i FGU-Skills.
En omfattende vandskade under julens storme har efterladt køkkenet i Brøndby totalskadet. Derfor har FGU Vestegnens køkkenhold været svært udfordret i den seneste tid og det har været umuligt at nå deres egne ambitioner om at levere god frokost til de ca. 250 lærere, elever og vejledere på afdelingerne i Brøndby og Albertslund.
Nu er der heldigvis udsigt til bedre tider for de madinteresserede elever og deres to lærere Morten Haukaas og Nikolaj Holst. Køkkenet i Sundhedshuset i Albertslund, ca. 5 minutters gang fra FGU Vestegnens afdeling i Albertslund og 2 minutter fra Albertslund Station, er nemlig både nyt og særdeles veludstyret. Udover industrikøkkenets standardudstyr som fx kæmpe ovne, kølerum og kipsteger, er der også plads nok til at dedikere et helt rum til brødstation, hvor det er planen, at eleverne skal have lov til at nørde mange forskellige typer af brød og deje.
Sundhedshuset betyder grønne retter
Med de nye flotte og store faciliteter i Sundhedshuset, har køkkenholdet også valgt at fokusere på måltider, der både er fokuseret på at være nærende, grønne og bæredygtige – og frem til sommerferien kommer måltiderne til at være helt vegetariske.
”Vi vil lave retter, der har masser af grøntsager, masser af smag og som giver en god mæthedsfornemmelse, fortæller Morten Haukaas,” lærer på Mad, ernæring og bæredygtighed.
Det betyder fx masser af fokus på gode måltidssalater med fx bælgfrugter, linser eller frø, som fx quinoa. Her kan man også få opfyldt behovet for protein, som man ofte henter fra kød.
”Vi er spændte på, hvordan vores nye grønne indslag vil blive modtaget. Og vi håber, at lærere og elever i Albertslund og Brøndby kan få nogle gode snakke om nogle af de dilemmaer, der kan være i at vælge det grønne til i den grad, som vi har valgt at gøre.”
Masser af dilemmaer i det grønne køkken
I køkkenet har Morten og Nikolai og deres hold af elever mange gode snakke om netop det grønne tilvalg, og konsekvenser det har. I første omgang er kød jo både dyrt og klimabelastende, så der er mange gode grunde til at fravælge det. Men for et ambitiøst køkken, der selvfølgelig gerne vil lave velsmagende mad, melder der sig nogle kulinariske udfordringer, hvor man skal overveje, hvordan man kan lave vegetarisk mad, som selv inkarnerede kødspisere vil elske.
Andre dilemmaer, som køkkenholdet diskuterer, kan fx være, at når man sparer penge på det dyre kød, hvor vil man så i stedet bruge flere penge? Hvad betyder det for et køkkens økonomi, at man prioriterer økologi, når konventionelt dyrkede grøntsager i nogle tilfælde koster meget mindre? Er det altid bedst at købe økologiske grøntsager? Hvad hvis grøntsagerne ikke er i sæson her eller i nærheden af Danmark og som konsekvens er fragtet langvejs fra? Mange af spørgsmålene har ikke et entydigt svar og man må forholde sig til rigtig mange forskellige faktorer.
Caféen åbner – på sigt – for alle om fredagen
I Sundhedshuset findes også en café med espressomaskine, kølemontre til kager og paninigrill, der står klar til at kunne skabe lækkerier til at lange over disken til cafégæster. Køkkenholdet har planer om, at de hver fredag fra ca. april måned vil holde åbent for offentligheden hver fredag.
”Vi har savnet at kunnet lave mad til elever og lærere i både Brøndby og Albertslund og nu har vi igen fået mulighed for det – og endda også at kunne prøve at lave café for de mange forbipasserende ved Sundhedshuset. Vi glæder os så meget til at komme i gang og er så glade for, at vi fik mulighed for at komme herned,” slutter Nikolaj Holst, lærer på Mad, ernæring og bæredygtighed.
Har du nogensinde tænkt over, hvilke greb og virkemidler, der er typiske indenfor en bestemt filmgenre? Det har eleverne på Visual Media fået til opgave at lave små film om. I første omgang har de udvalgt seks forskellige genrer, som de forklarer om i små film, der samtidig gør brug af de filmiske greb fra genren.
Indtil videre har eleverne produceret tre små film, der viser og fortæller om, hvad der karakteriserer krimi, thriller og hverdagsdrama. Over de næste uger følger de sidste tre genrer i denne omgang, nemlig horror, roadmovie og fantasy.
”Det er filmteori, produktion, pædagogik, danskundervisning, profilering og nørderi blandet godt og grundigt sammen. Og så er de skide sjove … også at lave,” siger Tom Aarup Larsen, der er lærer på Visual Media