Spilværksted laver computerspil med FGU Vestegnen-tema

I et fire uger langt forløb har Spilværksted simuleret en softwareudviklervirksomhed, der designer spil for en kunde. ”Kunden” var FGU Vestegnen selv.

I fire uger har eleverne fra Spilværksted på FGU Vestegnens afdeling i Albertslund arbejdet fokuseret med at skabe små computerspil, organiseret som et softwareudviklerteam, der skulle producere et spil til en kunde. Kunden var FGU Vestegnen, rammerne var at de skulle bruge FGU Vestegnens logo og farver og målet var at producere et spil, der kan vise, hvor meget man kan lære og hvor meget man kan lave på FGU Vestegnens spilværksted i Albertslund.

Helt konkret lød opgaven på at skabe et spil, som kan lægges på FGU Vestegnens hjemmeside og som opfylder følgende krav:

  • Brug farverne fra logoet som en del af spillet
  • Brug FGU Vestegnens logo i en eller anden form
  • Spillet skal være sjovt
  • Det skal være et spil, der inspirerer kommende elever til at interessere sig for FGU Vestegnen


Organiserer sig som et rigtigt softwareudviklerteam

Første opgave var at fordele roller i gruppen, så det var klart, hvem der skulle producere hvad. Hvem stod fx for art & animation? Hvem skulle lave sound design? Og hvem skulle være lead designer, der har overblikket og projektlederrollen? Med rollerne fordelt i gruppen, kunne eleverne gå i gang med ideudviklingsfasen, hvor de både kunne komme med de store og krøllede ideer og også skulle blive enige om, hvilken vej de ville gå med deres spil. Skulle det fx være et 2D eller et 3D-spil? Hvad er spillets fortælling og hvad skal der ske, før man gennemfører spillet? Hvem er man som spiller og hvordan skal denne spiller se ud? Hvilken verden befinder man sig i og hvordan bevæger man sig?

Da eleverne var blevet enige om spillets udfordring, mål og udtryk, kunne de gå i gang med selve designprocessen og slippe kreativiteten løs.

To fine – og meget forskellige spil

De to hold elever valgte to meget forskellige spiludtryk og fik lavet to meget fine spil:

Penguin Island

I dette 3D-spil skal man hjælpe en lille pingvin, som er strandet på en fremmed ø, med at komme hjem til Antarktis. Det gør man ved at løbe, hoppe og slide rundt på øen og indsamle tilstrækkeligt mange FGU-logoer til at en af FGU-lærerne i spillet vil sende pingvinen hjem med en luftballon.

Alle lærerne i spillet har en lille kommentar eller information, som nogle gange kan hjælpe en videre mod at komme hjem til Antarktis.

Project Hue

I dette platformspil er man en lille, magisk frø, som er faldet ned i et hulesystem, som man skal finde sin vej ud af. Undervejs i spillet finder frøen brudstykker af FGU-logoet, som giver nye evner, man skal bruge for at komme igennem alle spillets levels.

Her skal man både kæmpe mod modstandere og ufremkommeligt og udfordrende terræn. De stemningsfyldte baggrunde til den mystiske hule er skabt af FGU Vestegnens farver i varierende toner.

Hvad har vi egentlig lært?

I den afsluttende del af projektet skulle eleverne reflektere over deres proces og deres læring. Et af holdene oplevede at det var svært at samarbejde, når der ikke var klar kommunikation i deres gruppe. Her kom eleverne pludselig til at arbejde i hver sin retning, fordi der ikke var brugt nok tid på at melde klare ting ud fra projektlederen.

”Det var lidt en øjenåbner for eleverne, hvor meget god og klar kommunikation betyder i et teamsamarbejde,” fortæller Lars Loppnau, lærer på Spilværkstedet og tilføjer ”men også en god indsigt i, hvordan arbejdspladser jo generelt fungerer, for det er jo udfordrende for os alle”.

Nogle af eleverne var også lidt kede af at de ikke nåede helt i mål med deres visioner for FGU-spillet.

”Men hvis man har udtænkt et stort og avanceret spil med mange detaljer, så er det vigtigt at huske på, at det at nå 80% af et ambitiøst mål, også er en kæmpe succes,” slutter Isak Køster, der også er lærer på Spilværkstedet.