På FGU Vestegnens afdeling i Ishøj bor der både æsler, får, høns og kaniner. Og selvom alle elever og lærere er sendt hjem og der er unormalt stille på adressen, har de to lærere, Tobias Nøhr Pedersen og Søren Adler-Nissen haft travlt med at tænke sig om og lave en plan for pasning af de dyr, som værkstedet ”Dyr, natur og formidling” på PGU-linjen passer til daglig.
Men de to lærere havde et problem; for når Danmark er lukket ned og det ikke er tilrådeligt at tage offentlig transport, var det kun en lille håndfuld elever, der boede tæt nok på eller havde mulighed for at transportere sig selv, til at de kunne tage turen til afdelingen i Ishøj. Det betød, at en nødplan for dyrepasning måtte sættes i værk; dyrene måtte nøjes med at blive tilset hver anden dag, så der også blev taget maksimalt hensyn til værkstedets elever.
Elever og forældre trådte til, så dyrene kan passes hver dag
Men eleverne ville alle være med til at passe på dyrene og med en kæmpe opbakning fra forældrene og en hurtig koordinationsindsats, lykkedes det værkstedets lærere, elever og forældre at lave en plan, så dyrene nu bliver tilset hver dag og at alle elever deltager i pasningen. Eleverne, der under normale omstændigheder skiftes til at passe på dyrene på både hverdage, i weekender og ferier, arbejder i små teams á to personer, så der hver dag er to elever, der tager sig af at fodre, pleje og muge ud hos dyrene.
Facebook som platform for vidensdeling og læring
Eleverne holder hinanden og lærerne informeret flere gange dagligt om eventuelle problemer og er med til at svare på hinandens spørgsmål og vidensdele på værkstedets facebookgruppe:
”Vi er meget imponerede over den måde, vores elever tager ansvar for dyrene på”, siger Tobias Nøhr Pedersen, der er lærer på værkstedet. ”De elever, der har dagens ansvar for dyrene, tjekker ind med os på vores Facebook-gruppe, når dyrene er tilset og fodret. Her kan de også skrive, hvis der er noget, næste dags passere skal være opmærksomme på, og de kan stille spørgsmål til hinanden og os som lærere.”
Værkstedets Facebook-gruppe, som eksisterede før skolen og resten af Danmark blev lukket ned i sidste uge, har i det hele taget vist sig at være et rigtigt nyttigt værktøj til både den daglige kontakt, vidensdeling og fjernundervisning. Bl.a. har værkstedets anden lærer, Søren Adler-Nissen, lavet videoundervisning om plastik i naturen til eleverne, og også videoerne med biologi-undervisning fra skoletjenesten i Randers Regnskov bliver lagt ud, så eleverne kan få et fagligt indhold hjemme i stuen.
”Det har faktisk fungeret overraskende godt, at vi lærere har trådt et skridt tilbage og har ladet eleverne tage et ansvar, de ellers ikke ville,” runder Tobias Nøhr Pedersen af. ”Det havde vi nok ikke oplevet, hvis ikke vi havde stået i denne underlige situation”.