Når relationsarbejdet bliver udfordret

Værkstedet ”Omsorg, pædagogik og sundhed” følte sig udfordret, fordi deres daglige kommunikation pludselig blev begrænset til telefonisk kontakt, da skolen lukkede ned. Men hjælpen var nær, og uvurderlig hjælp til at komme på Teams blev deres redning.

Hænder i mudder

På værkstedet Omsorg, sundhed og pædagogik på Albertslund/Glostrup-afdelingen er relation og kommunikation et kerneelement både mellem lærer og elever, elever imellem og i forhold til den målgruppe, som værkstedet arbejder med. Holdet stod derfor pludselig overfor en uventet udfordring, da de ikke måtte være fysisk sammen hver dag og kun havde telefonisk kontakt at ty til.

”Relationen er det, hele vores arbejde bygger på her på værkstedet,” forklarer værkstedets lærer Brigitte Ruellan. ”Hvis man kun har en telefon og dermed kun kan høre hinanden, mangler man pludselig en væsentlig del af kommunikationen, og det går ud over den relation, man har til hinanden. Vi udtrykker mange ting i vores ansigt, i vores kropssprog og i vores mimik, som vi ikke er i stand til at udtrykke med ord. Vi manglede derfor pludselig et grundelement i vores daglige omgang med hinanden.”

Holdet tog derfor imod hjælp fra IT supportværkstedet med kyshånd. IT-supportværkstedets elever hjalp både lærer og elever med at komme på Teams og lære at bruge programmets funktionaliteter, fx videosamtaler for mange personer på én gang, fildeling og chat. Dette bevirkede, at undervisningen genvandt flere af de tabte dimensioner, og gav holdet en platform for at komme videre med deres daglige arbejde:

”På vores værksted arbejder vi meget med vores fysiske portfolio, som f.eks. indeholder aktiviteter, lege og workshops og som kan fungere som et idekatalog for eleverne, når de skal videre fra værkstedet. Portfolioerne findes kun i deres fysiske form og vi havde derfor et problem, da vi pludselig skulle lave undervisning hjemmefra. Men med Teams fik vi mulighed for at vise hinanden, hvad vi har lavet i vores portfolio, som for tiden ligger hjemme hos de enkelte elever,” fortæller Brigitte Ruellan. På ”Omsorg, sundhed og pædagogik” arbejder de for tiden bl.a. med påskeworkshops, hvor hver enkelt elev lægger en plan for en påske-klippe/klistre-aktivitet med farvet papir, skabeloner, fjer og instruktioner på at lave fin påskepynt.

Teams gav, udover den visuelle dimension, eleverne mulighed for at holde kontakten med deres klassekammerater og holde en daglig struktur. Også gruppearbejde, hvor Brigitte giver en opgave til eleverne, der er inddelt i grupper á 3 elever, er blevet muligt med Teams som platform. I de små grupper bliver alle set og hørt, hvilket er vigtigt for Brigitte Ruellan. Desuden er det lettere at øve sig i, at alle ikke taler i munden på hinanden, og eleverne researcher og arbejder selvstændigt på deres opgaver i de små grupper, hvorefter de afleverer dem til deres lærer.

Brigitte Ruellan er ikke sen til at fortælle, hvor meget det har betydet for hende og hendes værksted, at holdet kom på Teams og at hun har fået uvurderlig hjælp fra IT-supportværkstedet:

”Jeg er IT-analfabet og jeg ville ikke kunne have fået dette op og stå uden IT-supportværkstedet, der både hjalp mig og hver enkelt af mine elever til at komme på og forstå platformen,” fortæller hun og afslutter med en stor cadeau til IT-supportværkstedet:

”Uden jer ville jeg ikke kunne have sat det i gang. Tusind tak!”