FGU Vestegnens IT-supportværksted, der under normale omstændigheder har til huse i afdelingen i Albertslund/Glostrup, har pludselig fået ekstra meget at lave. Flere andre værksteder og hold henvendte sig nemlig til værkstedet for at få hjælp til at bruge online platforme, som f.eks. Teams, da coronavirussen fik alle til at holde sig hjemme.

FGU Vestegnens egne IT-eksperter

IT-supportværkstedet er godt nok vant til at hjælpe både lærere og elever med forskellige IT-problemer, men den seneste tids påbud om at alle skulle holde sig hjemme, skabte endnu mere behov for værkstedets ekspertise:

”Mange af de andre hold er ikke så vant til at skulle bruge digitale platforme som Teams i deres dagligdag, som vi er på vores værksted,” fortæller Michael Bergmann. ”Derfor har vi haft ekstra mange henvendelser efter skolen blev lukket ned, og vi har gjort alt hvad vi kunne for at hjælpe de andre.”

I lære som IT-supporter

På IT-supportværkstedet øver eleverne sig i at løse de opgaver, som IT-supportere løser i organisationer og virksomheder. Værkstedet har et såkaldt ticket-system, en slags opgavebank, som også findes på rigtig mange arbejdspladser. Her kan FGU Vestegnens øvrige lærere og elever skrive ind med et konkret problem, de gerne vil have hjælp til at løse. Værkstedet får så besked om, at nogen har brug for deres hjælp, og det er værkstedets eleverne, der løser de problemer, der kommer ind under vejledning af Michael Bergmann.

”Mit mantra er det, jeg kalder de tre s’er; små sikre succeser. Mine elever kan meget mere, end de tror, men mange af dem har fået at vide så mange gange, at de ikke kan noget, og derfor er de begyndt at tro på det. Det er derfor vigtigt for mig, at de får opgaver, som de kan klare – og her på værkstedet kan jeg se, at de vokser for hver gang de oplever, at deres viden hjælper andre. Det er så fedt at se, når deres interesser og deres faglige formåen går op i en højere enhed,” fortæller Michael Bergmann.

Rollerne er byttet om

Og netop elevernes interesse indenfor IT gør, at det ofte er eleverne, der har en viden om noget, som deres lærer ikke har. Michael Bergmann har i den forgange uge selv ”været på skolebænken”, da nogle af hans elever introducerede ham til et helt nyt program, han ikke selv kendte til. Programmet hedder Discord, og er en platform, som mange gamere bruger, når de skal tale med hinanden, mens de spiller computerspil eller når de bare skal chatte med deres venner. Michael trådte et skridt tilbage fra lærerrollen og fik en grundig introduktion af sine elever:

”Jeg havde kun hørt om systemet, men aldrig selv prøvet det. Og det viser sig faktisk, at systemet har meget bedre lyd og videokvalitet, end et program som f.eks. Teams har. Det var en øjenåbner og en rigtig god oplevelse, hvor mine elever lærte mig noget helt nyt,” fortæller IT-supportværkstedets lærer.

Holdet bruger både Discord og Teams i deres egen kommunikation med hinanden. Især Discord er eleverne meget begejstrede for, da de mener, det er langt mere intuitivt at bruge end Teams. De øver sig dog også i at blive rigtig gode til Teams, så de kan hjælpe de andre hold fra FGU Vestegnen med at få etableret en god kontakt i et digitalt rum og fremhæver især Teams for et par brugbare funktionaliteter, som f.eks. fildeling, hvor man kan uploade filer til hinanden, skærmdeling, hvor en bruger kan dele sin skærm med andre, og en videooptagelsesfunktion, hvor man f.eks. kan optage et møde mellem flere brugere, som andre kan få at se efterfølgende.