Det har været en lang og skæv vej for snart 21-årige Damla Kirhan, da hun for lidt over tre år siden kom ud fra mange år som barn i folkeskolens specialklasse. Dengang så fremtiden med hendes egne ord ”lidt ”halvsort ud”. Skæbnen ville dog, at hendes UU-vejleder tog en chance med den dengang helt nye uddannelse Forberedende GrundUddannelse (FGU) og anbefalede hende at starte på FGU Vestegnen. For selvom Damlas folkeskoletid gik i en lille specialklasse, hvor flere af de andre elever var stærkt handicappede, sad i kørestol eller ikke havde sprog, vidste UU-vejlederen godt, at Damla havde potentiale.
Drømmen om at arbejde med pædagogik
På FGU Vestegnen startede Damla på værkstedet ”Omsorg, sundhed og pædagogik”, hvor der hurtigt formede sig en drøm i den unge kvinde; en drøm om at komme til at arbejde med specialbørn i folkeskolen. Både igennem værkstedets daglige arbejde og praktikker fik drømmen rodfæste i den unge kvinde, men nu meldte næste problem sig; uden en 9. klasses afgangseksamen kan man ikke komme ind på uddannelsen til pædagogisk assistent. Derfor aftalte Damla med sin vejleder på FGU Vestegnen, at de sammen ville spørge kommunen, om hun kunne blive flyttet over på AGU-linjen på FGU Vestegnen, hvor hun bl.a. ville kunne få den dansk- og matematikeksamen, som hun skulle bruge.
Både faglig og personlig udvikling
For Damla bød AGU-linjen både på udfordringer af faglig karakter, men også hverdagen i en skoleklasse gav anledning til at udvikle nye færdigheder. Her blev kontrasten til hendes gamle specialklasse i folkeskolen pludselig meget stor, for hvor Damla var vant til en meget lille klasse med specialbørn, var hun nu nødt til at vænne sig til en del mere larm og postyr….
Læs hele historien på Albertslundspostens hjemmeside her